P0420 – Układ katalizatora, bank 1 – sprawność poniżej progu

17 lutego 2021
Category: Przy Użyciu

Przez Reinier (Contact Me)

Ostatnia aktualizacja 2018-04-04

Automobile Repair Shop Owner

Kod usterki
Lokalizacja usterki
Prawdopodobna przyczyna
P0420Układ katalizatora, bank 1 – sprawność poniżej proguKatalizator, okablowanie, HO2S 2 Co oznacza kod P0420?

Kod błędu OBD II P0420 to ogólny kod, który jest zdefiniowany jako „Sprawność układu katalizatora poniżej progu (Bank 1) i jest ustawiany, gdy PCM (moduł sterowania zespołem napędowym) wykryje stan, który wskazuje, że katalizator w Banku 1 działa poniżej minimalnego dopuszczalnego progu sprawności. Należy zauważyć, że w silnikach z dwoma rzędami cylindrów „Bank 1 odnosi się do zespołu cylindrów zawierającego cylinder nr 1.

Celem katalizatorów w katalizatorze jest rozbicie szkodliwych emisji spalin, takich jak tlenki azotu (NOx) i innych, poprzez proces utleniania zależny od złożonych reakcji chemicznych kontrolowanych (lub uruchamianych) przez metal katalityczny (s) w konwerterze. Jednak proces ten można zainicjować tylko wtedy, gdy metale katalityczne w konwerterze mają bardzo określoną minimalną temperaturę, która zmienia się w zależności od konstrukcji konwertera i typu zastosowanego katalizatora.

Chociaż projekty katalizatorów ewoluowały znacznie od momentu ich wprowadzenia, ich podstawowe zasady działania pozostają takie same. Zasadniczo konwerter katalityczny zawiera plaster miodu lub inny rodzaj struktury (zwany także „podłożem), który umożliwia przepływ spalin przez korpus konwertera. W zależności od konstrukcji konwertera podłoże jest powlekane różnymi metalami szlachetnymi, które działają jak katalizatory, gdy strumień spalin przechodzi przez podłoże.

UWAGA:Katalizatory to substancje, które nie są zużywane w procesie przekształcania substancji lub związków chemicznych w inną substancję lub związek, np. Przekształcanie tlenków azotu w wodę, tlen i inne nieszkodliwe substancje.

Należy jednak zauważyć, że chociaż konwertery katalityczne są projektowane z myślą o długiej żywotności, istnieje wiele czynników, które mogą poważnie obniżyć zarówno ich wydajność, jak i żywotność. Typowymi przykładami mogą być nieodpowiednie lub złej jakości paliwo, nadmierne zużycie oleju, uporczywe przerwy w zapłonie, nadmierne tankowanie i kilka innych. Tak więc, aby móc monitorować wydajność katalizatora, PCM wykorzystuje dane wejściowe z czujników tlenu umieszczonych przed i za nim, lub w niektórych zastosowaniach z czujników stosunku powietrza do paliwa.

W systemie w pełni funkcjonalnym czujnik tlenu znajdujący się przed zaworem zarówno kontroluje, jak i monitoruje krótkotrwałe mieszanki paliwa, reagując na zmiany poziomu tlenu w strumieniu spalin, podczas gdy czujnik znajdujący się za nim monitoruje sprawność katalizatora i jest (z kilka wyjątków), które nie są bezpośrednio zaangażowane w kontrolę przygotowania mieszanki paliwa. Podczas gdy napięcie sygnału z górnego czujnika tlenu waha się w zakresie od około 0,1 V do 0,9 V kilka razy na sekundę, odczyt napięcia sygnału z czujnika znajdującego się za nim pozostanie dość stały w okolicach środkowej kreski, pod warunkiem, że pozycja przepustnicy nie ulegnie zmianie.

W praktyce PCM w sposób ciągły porównuje napięcia sygnałów z czujników przed i za nimi, biorąc pod uwagę spodziewane zmiany w składzie strumienia spalin podczas normalnej jazdy. Jednakże, jeśli PCM wykryje, że wzór napięcia sygnału z czujnika tlenu znajdującego się za wylotem jest ściśle zgodny z przebiegiem sygnału z czujnika znajdującego się powyżej, zinterpretuje ten stan jako oznaczający, że katalizator działa poniżej minimalnego dopuszczalnego progu sprawności. W takim przypadku PCM ustawi kod P0420 i zapali lampkę ostrzegawczą.

Gdzie znajduje się czujnik P0420?

Katalizatory ogólnie przypominają tłumiki wydechowe i są montowane w układzie wydechowym przed rzeczywistymi tłumikami. Poniższy rysunek przedstawia typowe położenie konwertera katalitycznego w Banku 1, a także lokalizację czujników tlenu nr 1 i 2. Zwróć uwagę na strzałkę wskazującą kierunek przepływu gazu.

Jakie są najczęstsze przyczyny kodu P0420?

Najczęstsze przyczyny kodu P0420 są liczne i zróżnicowane, ale mogą obejmować:

  • Awaria katalizatora z powodu długiego użytkowania
  • Przedwczesna awaria odbudowanych lub odnowionych reaktorów katalitycznychAwarie i / lub usterki w prawie każdym systemie, czujniku lub komponencie, który wpływa / kontroluje / monitoruje / reguluje spalanie, a tym samym emisje spalinStosowanie nieodpowiedniego lub złej jakości paliwaWycieki spalin z elementów układu wydechowego, takich jak kolektory wydechowe, rury spustowe, rury równoważące, węże / rury elastyczne i tłumikiOgraniczenia w dowolnym miejscu układu wydechowego, które uniemożliwiają lub utrudniają swobodny przepływ spalinProblemy mechaniczne w silniku, takie jak nadmierne zużycie cylindrów / tłoka / pierścienia tłokowego / przekładni zaworowej, które powodują nadmierne zużycie olejuKorzystanie z rozszerzonego lub nieautoryzowanego programowania PCMNieautoryzowane lub nielegalne modyfikacje lub zmiany układu wydechowegoAwaria lub awaria PCM. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku kodu P0420 jest to niezwykle rzadkie zdarzenie i usterkę MUSI znaleźć gdzie indziej przed wymianą jakiegokolwiek modułu sterującegoIle kosztuje naprawa kodu P0420?

    Z reguły koszt wymiany katalizatora wynosi około 2000 USD, wliczając części i robociznę. Należy jednak pamiętać, że to oszacowanie nie obejmuje podatków i opłat, które mogą być należne, ani nie obejmuje kosztów rozwiązania podstawowych problemów, które mogły się przyczynić do niepowodzenia.

    OSTRZEŻENIE: Należy pamiętać, że chociaż przebudowane katalizatory można kupić za ułamek ceny jednostki klasy OEM, uzyskane w ten sposób oszczędności są fałszywą ekonomią, ponieważ „odbudowany konwerter może ulec awarii w dowolnym momencie i zwykle w ciągu pierwszego kilka tysięcy mil użytkowania.

    Jakie są objawy kodu P0420?

    Niektóre typowe objawy kodu P0420 mogą obejmować:

    • Zapisany kod usterki i podświetlona lampka ostrzegawcza
    • W zależności od pierwotnej przyczyny kodu P0420, mogą występować inne kody związane z przerwami zapłonu, ciśnieniem paliwa, temperaturą silnika, czujnikami tlenu lub stosunku powietrze / paliwo i innePojazd może nie przejść testu emisjiTrudne warunki rozruchu lub brak warunków rozruchu mogą występować, jeśli katalizator uległ znacznemu uszkodzeniuW zależności od stopnia uszkodzenia konwertera, silnik może pracować na biegu jałowym z grubsza lub wcale, albo silnik może wykazywać różne stopnie utraty mocy, szczególnie podczas przyspieszaniaW niektórych przypadkach zużycie paliwa może znacznie wzrosnąćW niektórych przypadkach, a zwłaszcza gdy konwerter doznał znacznego uszkodzenia, konwerter może się przegrzać do punktu, w którym może spowodować pożar pojazduW wielu przypadkach, ale w zależności od charakteru problemu, poza zapisanym kodem i zapaloną lampką ostrzegawczą mogą nie występować żadne dostrzegalne objawyJakie są typowe rozwiązania kodu P0420?

      Typowe rozwiązania kodu P0420 mogą obejmować:

      • Rozwiązywanie wszystkich możliwych podstawowych warunków, które mogą mieć wpływ na emisje spalin – więcej informacji można znaleźć w sekcjach „Typowe błędy i „Przyczyny kodu P0420 w tym przewodniku.
      • Przywracanie programowania PCM do stanu magazynowegoUsuwanie nieautoryzowanych lub nielegalnych modyfikacji układu wydechowegoWymiana niespełniającego norm przebudowanego katalizatora (-ów)Usunięcie ograniczeń z układu wydechowegoJak poważny jest kod P0420?

        Kod P0420 należy uznać za poważny, nawet w przypadku braku oczywistych objawów związanych z prowadzeniem pojazdu, ponieważ podstawowa przyczyna kodu nie zawsze jest od razu widoczna. Jeśli nie zostanie rozwiązany, kod ten może spowodować poważne, jeśli nie śmiertelne uszkodzenie katalizatora, co z kolei może spowodować pożar pojazdu. Najlepiej byłoby, gdyby pojazd nie był prowadzony do czasu rozwiązania kodu P0420.

        Jak bezpieczne jest nadal prowadzenie samochodu o kodzie P0420?

        Jak wspomniano powyżej, aplikacje, które wyświetlają kod P0420, nie powinny być obsługiwane ze względu na wyraźną możliwość unieruchomienia pojazdu lub, co gorsza, zapalenia się.

        Jak trudno jest naprawić kod P0420?

        Diagnozowanie tego kodu powinno być zgodne z możliwościami większości nieprofesjonalnych mechaników, pod warunkiem, że dostępny jest skaner, który może monitorować strumienie danych na żywo i nie ma innych kodów.

        Jeśli jednak aplikacja korzysta z czujników stosunku powietrza do paliwa i obecne są dodatkowe kody odnoszące się do tych czujników, może być wymagany oscyloskop i biblioteka przebiegów w celu zdiagnozowania przyczyny awarii czujnika. Jeśli taki sprzęt nie jest dostępny, lepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie pojazdu do dealera lub innego kompetentnego warsztatu w celu profesjonalnej diagnostyki i naprawy.

        UWAGA # 1: Należypamiętać, że diagnozowanie tego kodu może nie być zbyt trudne, ale wymiana katalizatora wymaga częściowego lub czasem całkowitego demontażu i / lub usunięcia sekcji układu wydechowego, a także cięcia i spawania układu wydechowego . Jest to na ogół bardzo trudne, chyba że dostępny jest podnośnik samochodowy, aby uzyskać dostęp do układu wydechowego.

        UWAGA # 2:Czujniki stosunku powietrza do paliwa i czujniki tlenu działają na bardzo różnych zasadach i chociaż usterki czujnika tlenu często można zdiagnozować za pomocą zwykłego multimetru cyfrowego, zdiagnozowanie uszkodzonych czujników stosunku powietrza do paliwa wymaga użycia oscyloskopu lub profesjonalny sprzęt diagnostyczny zawierający oscyloskop.

        UWAGA # 3:Termometr na podczerwień lub laser jest wymagany podczas diagnozowania tego kodu, ponieważ wydajność katalizatora jest ściśle związana z jego temperaturą, gdy system pracuje w trybie zamkniętej pętli.

        UWAGA # 4:Inną istotną pozycją wymaganą do dokładnego zdiagnozowania tego kodu jest manometr gazu, który jest przeznaczony do rejestracji do 10 PSI i jest wyskalowany w najmniejszych możliwych przyrostach w celu zwiększenia dokładności. Ten miernik jest wymagany do pomiaru przeciwciśnienia wydechu jako pomoc diagnostyczna, ale upewnij się, że miernik jest wyposażony w złączkę, która będzie wkręcana w wydech zamiast czujnika (-ów) tlenu lub stosunku powietrze / paliwo.

        Jakie są najczęstsze błędy podczas naprawy kodu P0420?

        Błędy popełniane podczas diagnozowania tego kodu często obejmują:

        • Brak weryfikacji, czy czujniki tlenu lub stosunku powietrze / paliwo są rzeczywiście uszkodzone lub działają prawidłowo przed ich wymianą. Czujniki te są bardzo często wymieniane omyłkowo, gdy pierwotna przyczyna kodu może obejmować awarie i / lub usterki w prawie każdym systemie, czujniku lub komponencie, który wpływa / kontroluje / monitoruje / reguluje spalanie, a tym samym emisje spalin.
        • Brak rozwiązania dodatkowych kodów w kolejności, w jakiej zostały zapisane. W rzeczywistości rzadko zdarza się, aby kod P0420 pojawił się sam, a zwłaszcza jeśli aplikacja jest wyposażona w konwerter katalityczny OEM, który ma mniej niż 100 000 mil, która to odległość reprezentuje federalny okres gwarancji dla katalizatorów OEM.Brak weryfikacji, czy dany katalizator w aplikacji jest jednostką OEM, czy też jednostką „odbudowaną. Chociaż odnowione katalizatory są znacznie tańsze niż części OEM, rzadko, jeśli w ogóle, zapewniają taką samą trwałość lub wydajność jak sprzęt OEM.Brak sprawdzenia, czy PCM aplikacji nie działa na nieautoryzowanych lub tak zwanych ustawieniach „wydajnościowych. „Dostrojenie wydajności prawie zawsze skutkują nadmiernym zużyciem paliwa, na które standardowe katalizatory nie są przystosowane przez dłuższy czas.Brak zapewnienia, że ​​silnik jest w idealnym stanie technicznym. Przed przystąpieniem do zdiagnozowania / naprawy tego kodu należy koniecznie upewnić się, że nie ma przerw zapłonu, wycieków próżni w silniku, wycieków układu wydechowego, zatkanych lub uszkodzonych tłumików, nadmiernego zużycia oleju lub innych problemów, które mają negatywny wpływ na proces spalania, lub na ogólne działanie silnika.Jak rozwiązać problem z kodem P0420?

          UWAGA: Przed rozpoczęciem procedury diagnostycznej dla tego kodu należy sprawdzić, czy katalizator, którego dotyczy problem, jest nadal objęty federalną gwarancją na 100 000 mil. Jeśli jest objęta gwarancją, należy skierować pojazd do sprzedawcy w celu omówienia naprawy / wymiany konwertera w ramach warunków gwarancji.

          Krok 1Jeśli konwerter nie jest objęty gwarancją, zapisz wszystkie obecne kody usterek, a także wszystkie dostępne dane z zamrożonych ramek. Informacje te mogą być przydatne do śledzenia głównej przyczyny kodu w przypadkach, gdy występuje wiele dodatkowych kodów.

          UWAGA:Więcej informacji na temat możliwych przyczyn kodu P0420 można znaleźć w sekcji „Typowe błędy niniejszego przewodnika. Jeśli obecne są inne kody, zarówno aktywne, jak i oczekujące, należy rozwiązać wszystkie dodatkowe kody ściśle w kolejności, w jakiej zostały zapisane, aby uniknąć błędnej diagnozy i możliwej niepotrzebnej wymiany bardzo drogiego katalizatora.

          Krok 2Jeśli nie ma żadnych dodatkowych kodów, wyczyść kod P0420 i prowadź pojazd normalnie przez kilka mil, aby umożliwić modułowi PCM przejście do pracy w pętli zamkniętej, przed ponownym skanowaniem systemu w celu sprawdzenia, czy kod powrócił.

          UWAGA:Praca w „zamkniętej pętli odnosi się do stanu, w którym PCM wykorzystuje dane zwrotne z czujników tlenu lub powietrza / paliwa do sterowania podawaniem paliwa.

          Krok 3Jeśli kod będzie się powtarzał, podnieś pojazd z ziemi i użyj odpowiednio dobranych podpórek, aby podeprzeć pojazd. Jest to wymagane, aby uzyskać (stosunkowo łatwy) dostęp do katalizatora. Gdy pojazd jest bezpiecznie podparty, uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym.

          Użyj skanera do monitorowania działania czujników tlenu lub stosunku powietrza do paliwa, aby sprawdzić, czy wszystkie czujniki działają zgodnie z przeznaczeniem. Porównaj wyświetlane sygnały wyjściowe z czujników z wartościami podanymi w instrukcji, aby dwukrotnie sprawdzić, czy czujniki nie biorą udziału w kodzie P0420.

          UWAGA: Krok 3 zakłada, że ​​nie ma żadnych dodatkowych kodów, a także, że dodatkowe kody, które były obecne, zostały rozwiązane i usunięte, a zatem nie mogą już wpływać ani wpływać na działanie katalizatora.

          Krok 4Po upewnieniu się, że PCM pracuje w zamkniętej pętli, użyj termometru, aby uzyskać odczyt temperatury konwertera, ale pamiętaj, że większość konwerterów zacznie działać tylko w temperaturze od 400 st.F do 600 st.F (204 st.C) i 315 st.C).

          Jeśli obserwowany odczyt mieści się w tym zakresie, poproś pomocnika o zwiększenie prędkości obrotowej silnika do 2500 obr / min, podczas monitorowania temperatury przetwornika. Jeśli konwerter działa prawidłowo, jego temperatura będzie rosła wraz ze zmianą składu spalin, ale należy zauważyć, że konwerter jest uszkodzony, jeśli jego temperatura zbliża się lub przekracza 2000 st.F (1 100 st.C).

          UWAGA # 1:Normalna temperatura robocza działającego katalizatora wynosi pomiędzy 1200 a 1600 stopni F (650 i 870 stopni C).

          Następnie uzyskaj odczyt temperatury na wlocie konwertera, a następnie na wylocie. Jeśli silnik jest w idealnym stanie i nie ma żadnych nierozwiązanych dodatkowych kodów, różnica między temperaturą na wlocie i wylocie powinna generalnie znacznie poniżej 100 st. F (37 st. C). Należy jednak pamiętać, że w wielu zastosowaniach, a zwłaszcza w przypadku układów wtrysku wielopunktowego, różnica ta może być prawie niewykrywalna przy użyciu sprzętu do majsterkowania.

          Jednakże, jeśli różnica temperatur zbliża się lub przekracza około 200 def F (93 st. C) lub osiąga nawet 500 st. F (260 st. C), jest prawdopodobne, że konwerter doznał uszkodzenia spowodowanego długotrwałymi skutkami co najmniej jeden warunek bazowy, nawet jeśli w momencie pojawienia się kodu P0420 nie było żadnych dodatkowych kodów.

          UWAGA: Częstą wskazówką dotyczącą przegrzania katalizatora jest zdeformowana lub odbarwiona powłoka katalizatora. Należy jednak pamiętać, że kod P0420 może pojawić się nawet wtedy, gdy konwertowany nigdy się nie przegrzał, na przykład w przypadkach, gdy konwerter nie pracuje już ze szczytową wydajnością z powodu długiego użytkowania.

          Krok 5Oprzyj się pokusie odrzucenia katalizatora, jeśli zaobserwujesz odczyt temperatury wyższej niż normalna, ponieważ nadmierne temperatury są często spowodowane ograniczeniami w układzie wydechowym. Sprawdź to w następujący sposób, ale poczekaj, aż układ wydechowy ostygnie, aby uniknąć poparzeń –

          • Wymontować znajdujący się przed wlotem czujnik tlenu lub stosunku powietrze / paliwo i wkręcić manometr w jego miejsce w układzie wydechowym. Uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym, obserwując przeciwciśnienie wydechu. Zanotuj odczyt ciśnienia i porównaj tę wartość z maksymalną dopuszczalną wartością podaną w instrukcji. Zwróć uwagę, że ta wartość różni się znacznie między aplikacjami; dlatego nie ma jednej wartości, która byłaby ważna dla wszystkich aplikacji. Jeśli rzeczywiste przeciwciśnienie przekracza maksymalną dopuszczalną wartość, występuje ograniczenie albo w konwerterze, albo w innym miejscu układu wydechowego.
          • Aby zawęzić lokalizację ograniczenia, należy ponownie zamontować czujnik górny i wkręcić manometr w układ wydechowy w miejsce czujnika dolnego i dokonać odczytu ciśnienia przy silniku pracującym na biegu jałowym. Jeśli zmierzone przeciwciśnienie pozostaje takie samo, ograniczenie występuje w jednym lub kilku tłumikach: jeśli jednak przeciwciśnienie teraz mieści się w dopuszczalnym zakresie określonym w instrukcji, ograniczenie dotyczy katalizatora.UWAGA:Krok 5 zakłada, że ​​nie ma wycieków w układzie wydechowym. Jeśli występują wycieki spalin, napraw je zgodnie ze standardami branżowymi przed powtórzeniem testu przeciwciśnienia, aby uniknąć błędnej diagnozy.

            Krok 6Jeżeli nie zostaną stwierdzone zbyt wysokie temperatury katalizatora, a przeciwciśnienie spalin mieści się w dopuszczalnych granicach, jest prawie pewne, że konwerter uległ awarii z powodu długiego użytkowania. Potwierdza to fakt, że jego temperatura utrzymuje się poniżej 400 st. F (200 st. C) nawet po dłuższych okresach jazdy.

            Jak stwierdzono w innym miejscu tego przewodnika, wymiana katalizatora prawie zawsze wymaga wyposażenia i umiejętności, których większość nieprofesjonalnych mechaników nie posiada lub do których nie ma dostępu. Dlatego w przypadku zdiagnozowania wadliwego katalizatora lepszym rozwiązaniem jest skierowanie pojazdu do specjalistycznego warsztatu zajmującego się montażem układów wydechowych w celu uzyskania fachowej pomocy.

            Kody związane z P0420

            UWAGA: Należy zwrócić uwagę, że chociaż kody wymienione poniżej nie są ściśle związane z P0420 – „Sprawność układu katalizatora poniżej progu (Bank 1), kody te często pojawiają się z P0420.

            • P0421– „Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
            • P0422– „Wydajność głównego katalizatora poniżej progu (Bank 1)P0423– „Wydajność podgrzewanego katalizatora poniżej progu (Bank 1)P0424– „Temperatura podgrzewanego katalizatora poniżej progu (Bank 1)

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy