Temat: Mieszkanie plus

🕓 14.09.2019
👁 233
🗨
Irena Herbst o programie Apartament plus - wywiad  Nieruchomości

  • "Sto tysięcy adresów na rzecz Mieszkań plus". Rządowy program ma przyspieszyć
  • Kolejne lokale z Mieszkania plus niebawem zostaną oddane do użytkowania. Kolejka chętnych
  • Przegląd prasy: Mieszkanie plus w ruinie. Raport na biurku premiera
  • Mieszkanie plus: powstaje blisko 10 tysięcy mieszkań
  • Ta ustawa ma wzmocnić Apartament plus. "To eksperyment. Trudno przewidzieć, jak się zakończy"

Mieszkanie plus tyczy się jedynie kilku problemów nękających polskie mieszkalnictwo. To kolejny program, który tak naprawdę nie rozwiązuje podstawowego problemu – dostępności mieszkań o umiarkowanych czynszach, mieszkań przeznaczonych na wynajem – twierdzi w rozmowie z. pl Irena Herbst, była wiceminister budownictwa oraz gospodarki.

Irena Herbst, była wiceminister budownictwa oraz gospodarki, była prezes zarządu Fundacji Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego: Nie zaakceptować wiem. Decyzja o wyodrębnieniu budownictwa z resortu infrastruktury jest zrozumiała. Mieszkalnictwo wymaga infrastruktury, ale nią odrzucić jest. Budownictwu powinien stanowić poświęcony samodzielny resort, natomiast jeśli już koniecznie chcemy go z czymś wiązać, to najlepiej z postępem miast, gdzie problem z zapewnieniem mieszkań jest w największym stopniu zauważalny.

"Program Dom plus szedł dosyć słabo". Nowy minister mówi jawnie o problemach

To nie jest warunek konieczny. Ważny jest przede każdemu program działania. To, jak obecnie wiemy o systemie Mieszkanie plus, nie nastraja optymistycznie.

Ten system jest najzwyczajniej w świecie nieracjonalny, niewykonalny, chyba że wprowadzimy gospodarkę nakazową. Mam też nieodparte wrażenie, że program nie został do końca sklecony. Poszczególne jego elementy wykonywane są odrębnie, an osoby z nimi związani odżegnują się od działań współwykonawców.

BGK Nieruchomości dystansuje się zarówno od Funduszu Mieszkań na Wynajem jak i wielu ogłoszonych wcześniej zasad programu Mieszkanie plus. BGK udziela kredytów Towarzystwom Budownictwa Społecznego jakby poza tymże programem, chociaż właśnie ów segment polityki mieszkaniowej wydaje się najbardziej racjonalny jak i również - na dodatek - jak najbardziej wykonalny. Proszę zwrócić uwagę, jak ten program jest skonstruowany. BGK dzierży przeznaczyć na niego 5 miliardów złotych swoich mień. Nie znam innego banku na świecie (poza bankami hipotecznymi), który połowę własnych aktywów zamraża w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zwłaszcza w projektach, które nie sprowadzają zysku.

BGK Posiadłości finansuje budowę mieszkań, prowadzoną przez spółki, utworzone tak naprawdę jeszcze nie nie ulega kwestii przez kogo. Co więcej, przedtem powstaną te spółki, BGK ogłasza konkursy architektoniczne gwoli budów prowadzonych w różnorodnych miejscach Polski – tam, gdzie podpisano listy intencyjne z gminą oferującą rejony pod budowę. Nie rozumiemy, jaka to będzie korporacja, kto ją utworzy, w jakich zasadach gmina oferuje grunty, jaki będzie projekt architektoniczny, ale z kolei znamy, jaka ma być wielkość czynszu.

Mieszkanie plus to zlepek zupełnie przypadkowych rozwiązań, które wynikają wraz z widzimisię, przesądów, bądź niewiedzy, tego kto to wymyślił. To samorządy powinny postanawiać jak, co i w którym miejscu budują. Państwo powinno popierać a nie wchodzić w nie swoje kompetencje.

Irena Herbst

To próba powrotu do czasów właściwie minionych. Cały program wydaje się tak skonstruowany, że rozwala konstrukcję lokalności mieszkalnictwa, lokalności rozwoju gospodarczego, samodzielności placówek samorządu terytorialnego.

Nawet jeśli przekazywanie gruntów państwowych się powiedzie (co odrzucić jest oczywiste), to rejony te w większości odrzucić bardzo nadają się pod spodem budownictwo mieszkaniowe. Dlatego mniemam, że pisanie tego programu nie zostało zakończone. To zlepek zupełnie przypadkowych wyjść, które wynikają z widzimisię, przesądów bądź niewiedzy tego, kto to wymyślił. Wówczas samorządy powinny decydować, jak, co i gdzie konstruują. Państwo powinno wspierać, natomiast nie wchodzić w nie swoje kompetencje.

Nie wypali. Mieszkanie plus nie zaakceptować jest żadnym spójnym zapisem celów i działań. To zlepek pomysłów niepowiązanych z instrumentami ich wdrożenia. Odnosi się do jedynie kilku problemów nękających polskie mieszkalnictwo. To kolejny program, który tak faktycznie nie rozwiązuje podstawowego kłopotu – dostępności mieszkań o umiarkowanych czynszach, mieszkań przeznaczonych na wynajem.

No właśnie.

Po na wstępie, nie ma tanich budynków. Wszędzie na świecie, w krajach bogatych i biednych, mieszkanie kosztuje wielokrotność rocznych dochodów rodziny. Dlatego kupujemy je na kredyt jak i również dlatego jego spłata rozłożona jest na 30-40 latek.

Nie ma guzik złego w dochodzeniu do własności mieszkania, ale tak jak powiedziałam wcześniej, w ten sposób nie rozwiązujemy najważniejszego problemu – dyspozycyjności mieszkań na wynajem. sześcdziesięciu proc. młodych rodzin na terytorium polski nie stać na osobiste mieszkanie, dotując – podobnie do poprzednich programów Rodzina na Swoim i Mieszkanie na rzecz Młodych – dojście do odwiedzenia własności, rozwiązujemy problem poszczególnych rodzin, a nam potrzeba systemowego rozwiązania.

Mieszkanie plus bez wykazów spośród niemal połowy starostw. "Kary są zapisane w ustawie"

Tak, mamy katalogów zdecydowanie za mało. Dysponujemy patologiczną strukturę własności. W większości krajów udział mieszkań na wynajem w ogólnym zasobie mieszkań jest wysoki. Po bogatej Szwajcarii wynosi pan blisko 70 proc., przy Holandii, Niemczech, Francji bądź Danii 60 proc., natomiast w Polsce ledwie 20 proc.

Mieliśmy do odwiedzenia tego narzędzia.

Kompleksowy charakter miał ogłoszony przy 1992 roku Ład Hipoteczny, rządowy program wdrażany nieprzerwanie do ok. 2000 r.. W ramach tego aplikacji powstało ponad 300 TBS-ów, wybudowano ok. 100 tys. mieszkań za 6 mld złotych kredytów udzielnych przez Krajowy Fundusz Mieszkaniowy. Ów pieniądze teraz wracają do odwiedzenia BGK, gdyby bank mógł dalej nimi dysponować, przeznaczać je na kolejne kredyty, to by wystarczyło na wybudowanie tysiąca mieszkań rocznie. Tylko z tych spłat, bez złotówki dopłaty.

To była przewaga tego programu (instrumentu dłużnego) morzem programami dotacyjnymi, jak Rodzina na Swoim czy Apartament dla Młodych.

Tak, ponieważ przede wszystkim współgra na potrzeby, o których już mówiliśmy. Własnościowe Dom plus będzie wiązało młodych ludzi z miejscem nocowania, narażało ich na poboczne stresy, kiedy stracą fuchę i będą chcieli się przenieść do innego metropolie. Mieszkanie będzie ograniczało ich mobilność.

To metrów. in. z powodu braku mieszkań na wynajem łatwiej jest emigrować za pracą do Irlandii czy Niemiec niż np. z Suwałk do Poznania.

Irena Herbst

Ale to pomiędzy innymi z powodu braku mieszkań na wynajem prościej jest emigrować za pracą do Irlandii czy Niemiec niż na przykład spośród Suwałk do Poznania. Po mniejszych gminach oczywiście także należy budować mieszkania, lecz w tej sytuacji dochodzimy do jeszcze innego problemu.

Małe miejscowości mają więcej gruntów, na których mogą tworzyć mieszkania. Te grunty są tańsze, bo jest niższe zainteresowanie deweloperów. Mniejsze są też koszty robocizny, bo w takich miejscowościach jednostki zarabiają mniej. Tylko czy tam będzie praca, czas przyszły, możliwość rozwoju?

***

Dr Irena Herbst – ekonomistka. W latach 1992 – 1996 była Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa. Wydaje się być współautorką przepisów wprowadzających m. in. towarzystwa budownictwa społecznego. W latach 2002 – 2005 Podsekretarz Stanu po Ministerstwie Gospodarki. Pełniła również funkcję wiceprezesa zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. Kierowała też Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, jakiego jest założycielką.

***

Nowy Ład Mieszkaniowy – to autorski program Andrzeja Bratkowskiego i Ireny Herbst, który został rządowym programem w 1992 roku. System wyznaczał kierunki reform systemowych, m. in. uporządkowanie stosunków własnościowych, reforma czynszów jak i również świadczeń mieszkaniowych, program społecznego budownictwa mieszkaniowego czy budownictwo mieszkaniowe w polityce gmin. Realizacja programu spowodowała m. in. powstanie program budownictwa czynszowego.

Towarzystwa Budownictwa Społecznego – działają w podstawie ustawy z 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Propozycja TBS skierowana jest na rzecz osób mniej zamożnych, których nie stać na zakup lub wynajmowanie mieszkania dzięki wolnym rynku. Towarzystwa konstruują mieszkań na wynajem na temat umiarkowanych czynszach dla osób o średnich dochodach. Do 2009 roku cel realizowany wraz ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.

Krajowy Fundusz Mieszkaniowy – utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego w 1995 roku. Jego celem stało zapewnienie dostępu do mieszkań osobom o średnich przychodach, poprzez finansowanie inwestycji wykonywanych przez Towarzystwa Budownictwa Społecznego i spółdzielnie mieszkaniowe. TBS i spółdzielnie mogły zaciągać preferencyjne kredyty na skład mieszkań, z długim czasem spłaty i oprocentowaniem niżej rynkowych stóp procentowych. KFM został zlikwidowany w 2009 roku.

Fundusz Budynków na Wynajem – komercyjna inicjatywa Banku Gospodarstwa Krajowego. To propozycja dla ludzi, jakich zdolność kredytowa nie pozwala na zakup mieszkania albo które nie chcą podejmować długoletniego zobowiązania, związanego wraz ze spłatą kredytu. Celem planu jest zwiększenie na branży oferty mieszkań do wynajęcia w największych polskich aglomeracjach,

Autor:
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Inwestycja CPK - jak ją sfinansować?
- Ze względów geograficznych Polska ma wszelkie korzyści centrum komunikacyjnego dla Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślił po piątek na konferencji pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Dodał, że uruchomienie CPK określa…...
Internet uczynił ziemię płaską. Jak na przykład on-line zmienia geografię?
"Świat jest płaski" - to nie wyłącznie jedna ze spiskowych teorii, ale również tytuł książki Thomasa Friedmana z 2005 roku. Pisze w niej m. in. o tym, iż pojęcie odległości odeszło…...
Inteligentne ubrania: rewolucja czy gratka tylko dla gadżeciarzy?  Informacje
Inteligentne technologie są coraz bliższe człowiekowi. Najpierw wpuściliśmy naszpikowane elektroniką urządzenia do własnych kieszeni, potem do domków. Teraz czas na pozostały krok. Wiele wskazuje na tek krok, że w przyszłości dzisiejsze…...
Infosys w Łodzi chce powiększyć zatrudnienie o 400 osób
Projekt budżetu dzięki 2019 rok do komisji sejmowych Koniec ze odmianą czasu? Komisja Europejska uobecni propozycję W tę niedzielę zrobisz zakupy. Potem przewlekła przerwa Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...
Indie przyspieszają z inwestycjami. Ale najpierw muszą zmienić upoważnienie  Informacje
Grożą śmiercią aktorce. Kontrowersyjny film zanurzył się na ekrany kin w Indiach Basen, spa i fryzjer. Otwarto pięciogwiazdkowy hotel dla psów Nagroda zbyt ścięcie głowy gwiazdy Bollywood. Za rolę…...
Indeks Państwowego Paternalizmu - Nasz kraj awansuje
Zakaz palenia w niektórych lokalach, spożywania alkoholu w rejonach publicznych czy reklamowania e-papierosów. Według Indeksu Państwowego Paternalizmu jesteśmy już w krytycznej dziesiątce państw UE spośród największą liczbą rygorystycznych przepisów w…...
Ile zarabiają pracownicy Biedronki i Lidla w Polsce?
Biedronka pochwaliła się ostatnio przy specjalnym komunikacie, że od czasu 1. kwietnia podwyższa wynagrodzenia wszystkich swoich pracowników. Zdradziła tuż przy okazji, na ile kasy może liczyć nowo pracownikiem osoba na najniższym stanowisku "kasjer-sprzedawca".…...
Ile dostają fundacje z 1-wszą proc.? Najnowsze dane
Ponad 13 mln osób przekazało 1 proc. podatku fundacjom w naszym kraju. W sumie otrzymały one 617 mln zł, czyli o 60 mln więcej niż rok nim - wynika z wiadomości resortu…...
Nie znaleziono