Auto bez kierowcy i dramatyczny wybór: czyje życie uratować

🕓 23.06.2019
📂 Moto
👁 54
🗨
Autonomiczne samochody an etyka. Doświadczenie naukowców  Moto

Rozwój samochodów autonomicznych to duże wyzwanie dla gałęzi motoryzacyjnej. Zwłaszcza w związku z niebezpiecznymi sytuacjami, do jakich może dojść w drodze. Część dylematów miało pomóc rozwiązać badanie amerykańskich naukowców, jednak wyniki replikują więcej pytań niż zostawiają odpowiedzi.

Naukowcy spośród Massachusetts Institute of Technology Media Lab przeprowadzili doświadczenie, mające na celu ustalenie priorytetów i reguł odnoszących się zachowania samochodów autonomicznych, innymi słowy takich które mogą ruszać się bez kierowcy, po sytuacji niebezpieczeństwa na trasie.

Dylemat wagonika

Uczeni stworzyli platformę nazwaną Moral Machine, za pomocą której partycypanci badania mogli określić swe zdanie, dotyczące tego, jak autonomiczne samochody powinny rozstrzygać tzw. dylemat wagonika.

Ten problem moralny, rozważany w XX wieku m. in. przez brytyjską myśliciel Philippę Foot, dotyczy sprawy, w której osoba mająca wpływ na pojazd ma obowiązek podjąć decyzję, czyje los uratować kosztem innego (np. osoby młodej czy starszej).

Pół roku prosił Bułgara, by sprzedał. Takich samochodów już nie ma

Reakcja na ankietę przekroczyła najśmielsze oczekiwania jej konstruktorów. W przeciągu czterech lat od uruchomienia platformy pozyskano 40 milionów odpowiedzi. Dzięki tak dużej liczbie danych uczeni byli w stanie rozpatrzyć różnice w etyce w zależności od kultury, sytuacji gospodarczej i położenia geograficznego. Wyniki badań zostały opublikowane w magazynie naukowym "Nature".

Moral Machine zbierała reakcji od respondentów dotyczące dziewięciu przypadków: czy autonomiczny samochód powinien oszczędzić ludzi czy zwierzęta, pasażerów czy pieszych, więcej czy mniej egzystować, kobiety czy mężczyzn, starszych czy młodszych, biedniejszych bądź bogatszych, praworządnych czy naruszających prawo, i głównie czy samochód powinien podjąć działanie czy pozostać na pierwotnym kursie.

Przykładowo konkretne z pytań dotyczyło kwestii, w której samochód miał szansę albo kontynuować jazdę, zabijając przy tym trzech dorosłych przechodniów lub oszczędzić pieszych poprzez uderzenie w zaporę, co spowodowałoby śmierć trojga młodych pasażerów.

Kultura i gospodarka

Jak powstaje z analiz naukowców odpowiedzi były mocno powiązane spośród kulturą oraz z sytuacją gospodarczą danego obszaru. Przykładowo respondenci pochodzący z królestw choćby takich jak Chiny i Kraj kwitnącej wiśni okazali się mniej skłonni do pozbawienia życia starszych wiekiem osób, aby uchronić młodszych. Jak wyjaśniają naukowcy może to wynikać wraz z kulturowego postrzegania roli osób starszych w społeczeństwie pośród narodów Azji.

Inny przykład to przechodzenie poprzez jezdnię w miejscu odrębnym niż wyznaczone. W biedniejszych krajach, gdzie stopień praworządności jest niższy, akceptacja społeczna dla tego typu naruszenia przepisów jest większa. Przeciwnie w rozwiniętych gospodarczo rejonach, gdzie skłonność do oddania łamiących przepisy przechodniów dzięki rzecz przechodzących na pasach jest wyraźniejsza.

"Zero wypadków, zero emisji spalin, zero korków". GM pokazał nowe auto

Wydawać by się mogło, hdy podstawowym kryterium wyboru, niezależnym od czynników kulturowych, wydaje się być liczba ludzi, których wolno oszczędzić. Okazuje się, hdy nawet to nie wydaje się jednoznaczne i zależy od podejścia do postrzegania jednostki w danym społeczeństwie.

Bogactwo a wybór

Autorzy raportu zaznaczają, że uczestnicy badania w odniesieniu do lokatorów całego globu mogą być grupą nie do ukończenia miarodajną.

Przede wszelkim nie zostali wyselekcjonowani. Przeważnie były to osoby dobrze sytuowane, posiadające dostęp do internetu oraz zaznajomione spośród nową technologią.

Niemniej, jak podkreślono, celem testowania było ułatwienie znalezienia ciekawych rozwiązań prawnych dla autonomicznych samochodów, a to oczywiście takie osoby są uznawane za potencjalnych użytkowników wozów niewymagających obecności kierowcy.

To tylko drogowskaz

Jak podkreślają twórcy Moral Machine, wyniki badań nie powinny w jednoznaczny sposób wytyczać kierunku, w jakim winniśmy podążyć. – To niepokojące, że ludzie wskazują dla przykładu status materialny jako główny czynnik podejmowania decyzji czyje życie poświęcić – określa Edmond Awad, jeden wraz z autorów badania. - Stwórcy prawa powinni raczej zabrać ten aspekt pod uwagę niż ślepo za nim podążyć – dodał.

Naukowiec wyraził nadzieję, iż twórcy autonomicznych samochodów pozostaną przywiązywać większą wagę w celu kwestii etyki sztucznej bystrości przy projektowaniu maszyn poruszających się bez kierowcy. – Do naszego badania zastosowaliśmy dylemat wagonika, ponieważ wydał nam się dobrym rodzajem na zebranie potrzebnych naszej firmie informacji. Niemniej mamy wiarę, że dyskusja o pozycji etyki w rozwoju technologii na tym nie poprzestanie – podkreślił Awad.

– Dyskurs powinien pójść przy kierunku analizy ryzyka, innymi słowy kto jest bardziej, zaś kto mniej zagrożony, natomiast nie kto umrze, zaś kto nie – dodał.

- W ostatnich latach coraz częściej omawia się kwestię etyki sztucznej inteligencji. Coraz więcej ludzi uświadamia sobie fakt, iż wybory dokonywane przez tę technologię mogą być przeróżnie odbierane przez reprezentantów rozmaitych grup społecznych. Jednakże sam fakt pojawienia się takiej dyskusji to pozytywy trend – powiedział Awad.

Autor: HC.
Moto
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Arabia Saudyjska: wirus Shamoon wrócił  Tech
Gest króla. Pracownicy co miesiąc dostaną dodatkowe pieniądze Supermiasto dzięki pustyni za 500 milionów dolarów. Branson wspiera projekt Król zezwolił kobietom dzięki prowadzenie samochodu. Internauci reagują Ceny ropy pogrążają następny…...
Apple zaprezentowało nowe iMac Pro  Tech
"Zawodowcy uwielbiają iMaca. Gdy więc poprosili nas o jego ekstremalnie mocną wersję, poszliśmy w całość. " - pisze Apple na swojej stronie. Ten "mega komputer" pozostał zaprezentowany podczas konferencji po…...
Apple dane o użytkownikach stanie się przechowywać w Rosji  Tech
Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream dwa. Media: Gazprom grozi Danii pozwem "Kommiersant": UE jak i również Niemcy zyskują nowe narzędzie nacisku na…...
Anna Rywczyńska o inteligentnych zabawkach i zagrożeniu dla pociechy  Tech
Inteligentne zabawki przeznaczone dla dzieci zbierają dużo danych o wymienionych i mogą stanowić zagrożenie dla prywatności dziecka, nierzadko bowiem są podłączone do odwiedzenia internetu, a niezabezpieczone właściwie - mówi kierownik Zbioru…...
Analiza stopnia wykorzystania urządzeń Huawei w Polsce
Prowadzimy inwentaryzację wykorzystania urządzeń firmy Huawei w Polsce, przede wszystkim odnośnie do infrastrukturę telekomunikacyjną a mianowicie poinformował pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa i wiceszef MC Karol Okoński. Działania ów dotyczą zarówno już działających…...
Ambasadorowie krajów UE za przedłużeniem sankcji wobec Rosji
Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto kreowanie rur na rosyjskich wodach Sekretarz energii USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem Koniec gorszych produktów dla…...
Alma wnioskuje o likwidację
Projekt budżetu na 2019 rok do komisji sejmowych Koniec ze zmianą periodu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz zakupy. Potem długa przerwa Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...
Alimenty łatwiejsze do ściągnięcia. Prezydent podpisał ustawę  Prawo
Likwidacja egzekucji administracyjnej i pozostawienie tylko egzekucji sądowej w stosunku do dłużników alimentacyjnych zakłada ustawa, którą podpisał prezydent Andrzej Duda. Ma to usprawnić odzyskiwanie należności wypłaconych z funduszu alimentacyjnego. Nowelizację ustawy…...
Nie znaleziono