Auto bez kierowcy i dramatyczny wybór: czyje życie uratować

🕓 23.06.2019
📂 Moto
👁 249
🗨
Autonomiczne samochody an etyka. Doświadczenie naukowców  Moto

Rozwój samochodów autonomicznych to duże wyzwanie dla gałęzi motoryzacyjnej. Zwłaszcza w związku z niebezpiecznymi sytuacjami, do jakich może dojść w drodze. Część dylematów miało pomóc rozwiązać badanie amerykańskich naukowców, jednak wyniki replikują więcej pytań niż zostawiają odpowiedzi.

Naukowcy spośród Massachusetts Institute of Technology Media Lab przeprowadzili doświadczenie, mające na celu ustalenie priorytetów i reguł odnoszących się zachowania samochodów autonomicznych, innymi słowy takich które mogą ruszać się bez kierowcy, po sytuacji niebezpieczeństwa na trasie.

Dylemat wagonika

Uczeni stworzyli platformę nazwaną Moral Machine, za pomocą której partycypanci badania mogli określić swe zdanie, dotyczące tego, jak autonomiczne samochody powinny rozstrzygać tzw. dylemat wagonika.

Ten problem moralny, rozważany w XX wieku m. in. przez brytyjską myśliciel Philippę Foot, dotyczy sprawy, w której osoba mająca wpływ na pojazd ma obowiązek podjąć decyzję, czyje los uratować kosztem innego (np. osoby młodej czy starszej).

Pół roku prosił Bułgara, by sprzedał. Takich samochodów już nie ma

Reakcja na ankietę przekroczyła najśmielsze oczekiwania jej konstruktorów. W przeciągu czterech lat od uruchomienia platformy pozyskano 40 milionów odpowiedzi. Dzięki tak dużej liczbie danych uczeni byli w stanie rozpatrzyć różnice w etyce w zależności od kultury, sytuacji gospodarczej i położenia geograficznego. Wyniki badań zostały opublikowane w magazynie naukowym "Nature".

Moral Machine zbierała reakcji od respondentów dotyczące dziewięciu przypadków: czy autonomiczny samochód powinien oszczędzić ludzi czy zwierzęta, pasażerów czy pieszych, więcej czy mniej egzystować, kobiety czy mężczyzn, starszych czy młodszych, biedniejszych bądź bogatszych, praworządnych czy naruszających prawo, i głównie czy samochód powinien podjąć działanie czy pozostać na pierwotnym kursie.

Przykładowo konkretne z pytań dotyczyło kwestii, w której samochód miał szansę albo kontynuować jazdę, zabijając przy tym trzech dorosłych przechodniów lub oszczędzić pieszych poprzez uderzenie w zaporę, co spowodowałoby śmierć trojga młodych pasażerów.

Kultura i gospodarka

Jak powstaje z analiz naukowców odpowiedzi były mocno powiązane spośród kulturą oraz z sytuacją gospodarczą danego obszaru. Przykładowo respondenci pochodzący z królestw choćby takich jak Chiny i Kraj kwitnącej wiśni okazali się mniej skłonni do pozbawienia życia starszych wiekiem osób, aby uchronić młodszych. Jak wyjaśniają naukowcy może to wynikać wraz z kulturowego postrzegania roli osób starszych w społeczeństwie pośród narodów Azji.

Inny przykład to przechodzenie poprzez jezdnię w miejscu odrębnym niż wyznaczone. W biedniejszych krajach, gdzie stopień praworządności jest niższy, akceptacja społeczna dla tego typu naruszenia przepisów jest większa. Przeciwnie w rozwiniętych gospodarczo rejonach, gdzie skłonność do oddania łamiących przepisy przechodniów dzięki rzecz przechodzących na pasach jest wyraźniejsza.

"Zero wypadków, zero emisji spalin, zero korków". GM pokazał nowe auto

Wydawać by się mogło, hdy podstawowym kryterium wyboru, niezależnym od czynników kulturowych, wydaje się być liczba ludzi, których wolno oszczędzić. Okazuje się, hdy nawet to nie wydaje się jednoznaczne i zależy od podejścia do postrzegania jednostki w danym społeczeństwie.

Bogactwo a wybór

Autorzy raportu zaznaczają, że uczestnicy badania w odniesieniu do lokatorów całego globu mogą być grupą nie do ukończenia miarodajną.

Przede wszelkim nie zostali wyselekcjonowani. Przeważnie były to osoby dobrze sytuowane, posiadające dostęp do internetu oraz zaznajomione spośród nową technologią.

Niemniej, jak podkreślono, celem testowania było ułatwienie znalezienia ciekawych rozwiązań prawnych dla autonomicznych samochodów, a to oczywiście takie osoby są uznawane za potencjalnych użytkowników wozów niewymagających obecności kierowcy.

To tylko drogowskaz

Jak podkreślają twórcy Moral Machine, wyniki badań nie powinny w jednoznaczny sposób wytyczać kierunku, w jakim winniśmy podążyć. – To niepokojące, że ludzie wskazują dla przykładu status materialny jako główny czynnik podejmowania decyzji czyje życie poświęcić – określa Edmond Awad, jeden wraz z autorów badania. - Stwórcy prawa powinni raczej zabrać ten aspekt pod uwagę niż ślepo za nim podążyć – dodał.

Naukowiec wyraził nadzieję, iż twórcy autonomicznych samochodów pozostaną przywiązywać większą wagę w celu kwestii etyki sztucznej bystrości przy projektowaniu maszyn poruszających się bez kierowcy. – Do naszego badania zastosowaliśmy dylemat wagonika, ponieważ wydał nam się dobrym rodzajem na zebranie potrzebnych naszej firmie informacji. Niemniej mamy wiarę, że dyskusja o pozycji etyki w rozwoju technologii na tym nie poprzestanie – podkreślił Awad.

– Dyskurs powinien pójść przy kierunku analizy ryzyka, innymi słowy kto jest bardziej, zaś kto mniej zagrożony, natomiast nie kto umrze, zaś kto nie – dodał.

- W ostatnich latach coraz częściej omawia się kwestię etyki sztucznej inteligencji. Coraz więcej ludzi uświadamia sobie fakt, iż wybory dokonywane przez tę technologię mogą być przeróżnie odbierane przez reprezentantów rozmaitych grup społecznych. Jednakże sam fakt pojawienia się takiej dyskusji to pozytywy trend – powiedział Awad.

Autor: HC.
Moto
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Brexit. Sklepy w Wielkiej Brytanii robią zapasy  Wraz z świata
Brytyjskie sieci supermarketów Tesco i Marks & Spencer zapowiedziały stworzenie dodatkowych zapasów pokarmu na wypadek twardego brexitu, czyli wyjścia Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty bez umowy- pisze "The Guardian". Po magazynach gromadzą żywność…...
Brexit an Apple: sprzedaż iPhone’ów spada
Amerykański bank Citi obniżył swoją prognozę wielkości handlu i zysków dlan Apple. Ta wiadomość nie spodobała się inwestorom. Kurs działaniu Apple spadł o 1, 13 proc. do 94, 81 USD…...
Brakuje środków na obsługę pięćset plus. Samorządy rozważają opony, drogę sądową  Pieniądze
Samorządom wojewódzkim brakuje pieniędzy dzięki działania związane z systemem 500 plus. Chodzi o środki na obsługę morałów złożonych przez takie rodziny, w których przynajmniej pewien z rodziców mieszka po innym kraju Unii Europejskiej.…...
Bogdanka wypłaci dywidendę, choć zarząd rekomendował inaczej
Walne Zgromadzenie Bogdanki SA zadecydowało w czwartek o przeznaczeniu 119 mln zł w wypłatę dywidendy, choć zarząd spółki rekomendował, by frakcji zysku nie przeznaczać bezpośrednio na dywidendę. Uzasadniał taką propozycję trudną…...
Bloomberg: Kaspersky Lab ma bliskie powiązania z rosyjskim wywiadem  Ze świata
Zajmująca się walką z cyberzagrożeniami firma Kaspersky Lab, ma bliskie powiązania z rosyjskim wywiadem a mianowicie twierdzi Bloomberg. Oprogramowanie od Kaspersky Lab, w poniższym programy antywirusowe, jest rekomendowane przez największych…...
Blackout Polsce nie grozi
W 2016 r. poziom rezerw mocy w naszym systemie elektroenergetycznym jest bezpieczny - powiedział prezes operatora polskiego systemu przesyłowego Polskich Sieci Elektroenergetycznych Henryk Majchrzak. Oprócz 4, 5 tys. MW…...
Biuro podróży Olimp z Krakowa ogłosiło upadłość po ponad 20 latach
Biuro podróży Olimp z Krakowa w związku z utratą płynności finansowej ogłosiło upadłość po ponad 20 czasach działalności - wynika wraz z wydanego przez firmę oświadczenia. Firma kończy czynność po ponad…...
Bieńkowska odchodzi ze stanowiska jak i również rekomenduje elektroniczny system poboru opłat  Informacje
Odchodząca ze stanowiska szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska rekomenduje konkretnemu następcy zastąpienie bramek dzięki autostradach elektronicznym systemem poboru opłat. Jej zdaniem oryginalne rozwiązanie mogłoby ruszyć po 2016 r. Bieńkowska…...
Nie znaleziono