KE rozważa fuzję 2 producentów pociągów. "Wymaga dogłębnych analiz"

🕓 01.08.2019
📂 Firmy
👁 122
🗨
Fuzja Alstomu i Siemensa a mianowicie decyzja Komisji Europejskiej

Komisja Europejska ma obowiązek podjąć trudną decyzję. Rozchodzi o fuzję niemieckiego Siemensa i francuskiego Alstomu. Jak wskazują eksperci, sprawa postuluje dogłębnych analiz, ponieważ każda taka transakcja może mieć wpływ na rynek jak i również konkurencję w UE.

Pod koniec września dotarło do zawarcia porozumienia o połączeniu francuskiej firmy spośród branży transportowej Alstom wraz z działem produkcji taboru kolejowego niemieckiego koncernu Siemens. To jednocześnie połączenie produkcji francuskiej dumy, pociągów TGV, spośród produkcją niemieckiej szybkiej kolei ICE. Siemens ma przejąć 50 proc. akcji świeżej spółki, której szefem będzie obecny prezes zarządu Alstomu Henri Poupart-Lafarge. Fuzja dzierży formalnie zakończyć się po 2018 roku.

KE prześwietla dużą transakcję

Tak duża transakcja wywołała pytania, czy nie jest to łamanie unijnych przepisów antymonopolowych. Poupart-Lafarge uspokajał jednak, że firmy odrobiły w tej kwestii swe zadanie domowe. Prezes nie zaakceptować ma wątpliwości, że faktycznie duża transakcja zostanie szczegółowo prześwietlona przez KE, jednak jest przekonany, że uda się "znaleźć rozwiązania".

Przedstawiciel KE powiedział PAP, że na obecnym etapie Komisja nie może spekulować, czy transakcja spełnia unijne wymogi dotyczące konkurencji. "Zadaniem obu firm jest weryfikacja, czy wymagana jest notyfikacja tej transakcji przed Komisją Europejską" - dodał.

KE zabrania fuzji, które

Unijne prawo zabrania rynkowych przejęć i połączeń, jeśli ograniczają one konkurencję, np. komponują monopol, co powoduje rozwój cen, na czym gubią konsumenci.

KE rozpatruje i akceptuje tylko większe transakcje, "o wymiarze europejskim", w których uczestniczące firmy mają wielomilionowe obroty. Rocznie takich transakcji jest ok. 300. Mniejsze są natomiast oceniane przez krajowe organy ochrony konkurencji. Fuzja Alstomu i Siemensa nie trzeba do małych, bo pierwotnego łączne obroty liczone będą w miliardach euro, zatem będzie wymagała zgody KE.

Zdaniem Guntrama Wolffa, dyrektora brukselskiego think-tanku Bruegel, trudno obecnie spekulować, która będzie decyzje KE. Jakim sposobem tłumaczy, aby ocenić, bądź transakcja podważa warunki rywalizacji rynkowej w UE, należy mieć dokładne informacje o rynku, oraz udziale w nim przedsiębiorstw przed jak i również po transakcji. "To, bądź transakcja jest w zgodzie z unijnym regulacjami, wówczas skomplikowane pytanie, które będzie wymagało długich, dogłębnych analiz (ze strony KE)" - powiedział PAP.

Połączenie Alstomu i Siemensa dzierży duże znaczenie polityczne

Wolff przyznał zarazem, że "każde powiązanie firm w jakimś poziomie ogranicza konkurencję rynkową". "To, czy ogranicza w sposób znaczący, czy też nie, jest ciągle niejasne w tej sytuacji. Im więcej wydaje się graczy na rynku tym mniejsze znaczenie ma powiązanie dwóch firm" - mówił.

Ekspert zwraca atencję na duży wymiar polityczny transakcji. Według niego postanowienie ta "pokazuje ogromną ambicję francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona dotyczącą budowy silnego francusko-niemieckiego sojuszu".

Zobacz też: Ten pociąg nie wydaje się zasilany prądem, a mimo to nie wydziela spalin

W ocenie wielu profesjonalistów transakcja jest przede wszystkim wzmocnieniem pozycji zachodnioeuropejskich firm względem rosnącej konkurencji wraz ze strony chińskiego biznesu. Takim konkurentem dla nowej przedsiębiorstwa będzie chiński państwowy gigant CRRC z przychodami na poziomie 35 mld €, a więc firma większa niż Alstom i Siemens razem wzięte. Chińczycy, początkowo skoncentrowani na rynku Ciebie Środka, w ostatnich czasach wygrali przetargi w Ogromnej Brytanii i Czechach. Podług mediów są też zaintrygowani brytyjskim projektem budowy szybkich kolei, które mają powiązać Londyn z północną Anglią.

Wolff podkreśla, hdy kilka rosnących w moc chińskich firm rozpycha się na rynku transportu kolejowego. "Francuzi uważają, że chcemy europejskich czempionów, by wystawiać w tej samej lidze, co duże, chińskie przedsiębiorstwa" - powiedział.

Gdyby spółka, powstała z złączenia Alstomu i Siemensa, istniała już teraz, miałaby handel o wartości 15, trzech mld euro oraz portfel zamówień o wartości 61, 2 mld euro.

Żeby transakcja musiała być notyfikowana przed KE, cena obrotów firm, które będą w nią zaangażowane, powinien przekroczyć pewien próg. Po pierwszym przypadku transakcja wymaga notyfikacji, jeśli łączne światowe obroty firm w tą kobietą zaangażowanych przekraczają rocznie 5 mld euro, an dochody z każdej z przynajmniej 2 zaangażowanych firm są wyższe niż 250 mln €.

W drugim wypadku notyfikacja jest wymagana, o ile światowe obroty wszystkich zaangażowanych w transakcję firm istnieją wyższe niż 2, pięć mld euro, połączone dochody z przekraczają 100 mln euro w każdym z jak najmniej trzech krajów unijnych, obroty każdej z przynajmniej dwóch firm w wszelkim z przynajmniej trzech państw UE przekraczają 25 mln euro oraz wewnętrzne dochody z w ramach UE po każdej z przynajmniej 2 firm przekroczą 100 mln euro.

Autor: Антонэс
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Fundusz Edukacji Finansowej - sprawa obligacji GetBack
Powstanie Fundusz Edukacji Finansowej, który ma metrów. in. uczyć społeczeństwo na temat ryzyk związanych z inwestycjami - to jeden wraz z efektów projektu nowelizacji ustawy przyjętego przez rząd. Kasa nie będzie jednak…...
Frank-Walter Steinmeier prezydentem Niemiec
Niemieckie Zgromadzenie Federalne wybrało w niedzielę w Berlinie Franka-Waltera Steinmeiera na nowego prezydenta Niemiec. Byłego ministra spraw zagranicznych poparło w głosowaniu 931 z 1253 obecnych elektorów. 61-letni socjaldemokrata jest dwunastym prezydentem…...
Forum Związków Zawodowych chce podwyżki dla budżetówki
Podatki, opłaty, akcyza. Rząd ma plan na dodatkowe miliardy Polska system gospodarczy pod lupą amerykańskiej filii. Jest decyzja "Szansa gwoli polskich przedsiębiorców". Premier na temat obietnicy szefa chińskiego rządu "Około 20 miliardów"…...
Fiskus wypełni PIT za podatnika. Minister Teresa Czerwińska o zmianach
"Absolutny rekord" w PIT-ach. Ministerstwo podało dane Kiedy obniżka stawek VAT? Ekonomiści komentują plan ministerstwa Zmiany w PIT, ale wraz z warunkami Coraz mniej periodu na rozliczenie PIT Spór…...
Firmom coraz trudniej będzie znaleźć pracowników - prognoza Lewiatana  Pieniądze
W tym roku pensje wzrosną, bezrobocie spadnie, jednocześnie firmom coraz trudniej zostanie znaleźć pracowników - prognozuje Konfederacja Lewiatan. Podkreśla, że gospodarka ma szanse w szybszy wzrost niż przy 2016 r., ale powinniśmy…...
Fiat bardziej luksusowy? Przejmuje Chryslera i zmienia strategię  Informacje
Duży czyn w autosalonach. Te firmy wybierano najczęściej Zmiany przy egzaminach na prawo podróży. Jest propozycja ministerstwa GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Mieli budować fragmenty A1 i S3 Surowe sankcje za cofanie…...
FAO: Światowe ceny żywności wzrosły we wrześniu  Wraz z świata
Ceny żywności pod każdą szerokością geograficzną poszły w górę we wrześniu - podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Ekspert FAO w rozmowie z BBC powiedział, że spodziewa…...
Facebook wprowadza przycisk «Kupuj». Póki co na próbę  Informacje
Sekretarz ciepła USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" CIA uruchomiła konto na popularnym serwisie społecznościowym. Dwa powody Chcą wprowadzić opłaty za wjazd na "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa około…...
Nie znaleziono